28/05/2013

Plaćanje grejanja po utrošku 2. deo

Kako je već bilo reči o promenama u prethodnom tekstu i šta to uopšte ovakav sistem proračuna utroška toplotne energije podrazumeva, trebalo bi prokomentarisati prednosti i mane koje nosi.

slika [link]
Prednosti ovakvog sistema naplate su očigledni:
  • plaćate samo ono što ste potrošili,
  • mogućnost gašenja grejanja ukoliko niste u stanu u dužem periodu (i ušteda),
  • ostavlja se mesta da se individualno ulaže u energetsku efikasnost zgrada.
Prva dve prednosti su jasne, ne bih se puno zadržavao oko tih pojašnjenja. Treća prednost je, po mom mišljenju, ključna. Ovakav sistem naplate bi naterao skupštine stanara da ulažu u povećanje energetske efikasnosti zgrada, kako bi se manje energije rasipalo. Ovde se ostavlja mesta i lokalnim samoupravama da pomognu prilikom tih ulaganja preko nekih mehanizama (smanjenjem poreza na imovinu, učestvovanjem nekim procentom u troškovima itd.). Npr. grad Šabac je već dve godine aktivno u projektu izolacije starih zgrada, obnove fasada i povećanje njihove energetske efikasnosti (više možete pročitati na zvaničnoj prezentaciji grada Šapca).

Nedostaci naplate toplotne energije po utrošku su:
  • stare zgrade sa zajedničkim cevima za razvod,
  • kod starih zgrada nemogućnost individualnog proračuna po stambenoj jedinici, već sabiranjem energije sa svih kalorimetara instaliranih na radijatorima (ovaj problem kod novijih stanova ne postoji, ukoliko su individualno cele stambene jedinice odvojene na razdelniku toplote),
  • gubitak toplote unutar same zgrade između stambenih jedinica i negrejanih prostorija (podrumi, zajednički hodnici itd).
Kako bi se postepeno prešlo na nove sisteme, potrebna su prethodna ulaganja. Država bi mogla, preko lokalnih samouprava ili direktno, da subvencioniše kamate za povećanje energetske efikasnosti objekata i time da svoje doprinos.

Prvi deo ovog članka možete pročitati ovde, a zaključak ovde.